Katalog wykładów i warsztatów

Coś z niczego mgr inż. arch. Radosław Gajda (Architektura)

Uczestnicy pod kierunkiem prowadzącego wykonają wspólnie obiekt przestrzenny/rzeźbę z przedmiotów codziennego użytku, które zastosują jako elementy budowlane. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z zakresu projektowania architektonicznego

Dach nad głową mgr inż. arch. Radosław Gajda (Architektura)

Uczestnicy pod kierunkiem prowadzącego zbudują makietę małego domu, omawiając funkcję i wygląd jego głównych elementów. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z zakresu współczesnej architektury i budownictwa

Chemia Piękna (Chemia)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami o formułach kosmetycznych.

W pierwszej części przybliżona zostanie wiedza z zakresu budowy skóry, historii kosmetyków oraz najważniejszych formuł kosmetycznych dostępnych na rynku konsumenckim. Ważnym aspektem będzie wyjaśnienie podstaw z zakresu powstawania emulsji oraz różnic między emulsjami typu w/o i typu o/w.

W drugiej część zajęć skupimy się na preparatyce otrzymywania kremu wytłumaczymy cel użycia poszczególnych substancji chemicznych i omówimy ich właściwości oraz działanie na skórę. Otrzymany krem poddamy ocenie sensorycznej uczestników. Udowodnimy, że przygotowanie kremu nie jest wcale takie skomplikowane i pokażemy jak przeprowadzić podobne doświadczenie w domu.

Po uczestnictwie w zajęciach każdy uczeń powinien znać:

  • warstwy skóry oraz ich krótką charakteryzację,
  • podstawowe składniki kremu i typy emulsji,
  • podstawowe pojęcia z chemii kosmetycznej (np. czym jest emulgator?).

Chemia w Przyrodzie (Chemia)

Chemia w Przyrodzie to lekcja w formie prezentacji z krótkimi pokazami chemicznymi dla dzieci. Jej głównym celem jest przedstawienie procesów fizycznych zachodzących na powierzchni Ziemi. Zajęcia skupią się na objaśnieniu właściwości pierwiastków i związków chemicznych zawartych w powietrzu, a także przemian fizycznych jakim ulegają. Dla lepszego zrozumienia zagadnień (dla wybranych procesów fizycznych), przygotowane zostaną krótkie pokazy. Dodatkowo w części teoretycznej położony zostanie nacisk na ekologię. Uczestnicy dowiedzą się jakie związki chemiczne zanieczyszczają powietrze i zasoby wodne, na co mają wpływ te zanieczyszczenia i co powodują. Zwrócimy uwagę jak dbać o środowisko naturalne. 

Sensory chemiczne, elektroniczny język i nos - chemia analityczna prof. dr hab. inż. Wojciech Wróblewski (Chemia)

Na pewno każdy z Was zetknął się z czujnikami wielkości fizycznych w trakcie pomiaru: temperatury, ciśnienia atmosferycznego czy wilgotności powietrza. Niektórzy z Was słyszeli być może o czujniku przyspieszenia, uruchamiającego napełnianie poduszki powietrznej w samochodzie. Czy wiecie natomiast co to są sensory chemiczne, co mogą mierzyć i gdzie są stosowane? Czy zetknęliście się z pojęciem elektroniczny nos lub język?

Celem wykładu jest przybliżenie tematyki sensorów chemicznych – prostych urządzeń analitycznych, które z powodzeniem zastępują drogie oraz skomplikowane aparaty pomiarowe stosowane w analizie chemicznej. Na wstępie wykładu określone zostaną podstawowe pojęcia związane z analizą chemiczną i umiejscowienie sensorów w tym dziale chemii. Dalej, omówione zostaną najważniejsze właściwości sensorów chemicznych, ich zalety oraz wady a także praktyczne przykłady zastosowań sensorów chemicznych, z którymi możemy się zetknąć w życiu codziennym np. w ochronie środowiska, motoryzacji, analizie klinicznej czy w systemach kontroli bezpieczeństwa. Na końcu zaprezentowane zostanie wykorzystanie zespołu sensorów chemicznych w konstrukcji nowoczesnych urządzeń analitycznych tzw. elektronicznego języka i nosa, przeznaczonych do automatycznej analizy i klasyfikacji próbek o złożonym składzie.

Co widzą roboty? dr inż. Piotr Garbat (Elektronika i TI)

Detekcja promieniowania elektromagnetycznego (kamery VIS, kamery Polaryzacyjne, kamery NIR, THz) 

Najmniejsze i największe - rozmiary we Wszechświecie dr Krystyna Wosińska (Fizyka)

Zapraszam w podróż w głąb materii. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania, z czego składa się to wszystko, co nas otacza, jakie siły scalają świat? Zajrzymy do intrygującego świata cząstek elementarnych.

Zajmiemy się również największymi obiektami we Wszechświecie: gwiazdami, galaktykami, gromadami galaktyk. Zapytamy o początek Wszechświata i jego dalsze losy, a także o największe zagadki współczesnej nauki – czym jest ciemna materia i ciemna energia

Niezwykłe właściwości cieczy Koło Naukowe Inżynierii Chemicznej i Procesowej (Inżynieria Chemiczna i Procesowa)

Na zajęciach prowadzonych przez nasze Koło Naukowe, będzie można poznać płyny, które spotykamy w życiu codziennym, a na które zwykle nie zwracamy szczególnej uwagi. Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pasta do zębów po nałożeniu na szczoteczkę na paski albo dlaczego nie da się umyć tłustych rąk samą wodą, to zapraszamy na nasze zajęcia. Przyjrzymy się mieszaniu różnych rodzajów płynów i efektom towarzyszącym tej, wydawać by się mogło prostej czynności. Opowiemy o napięciu powierzchniowym, o jego funkcji w przyrodzie i przełożeniu tego co podpowiada nam natura na przemysł. Dowiemy się jak wpływać na energię powierzchniową i po co używamy proszku do prania. Udowodnimy również, że lepkie nie znaczy gęste, a także pokażemy jak wpływać na te dwie właściwości. Dodatkowo pobawimy się naszą wiedzą i zobaczymy: kulki powstające z wody, ciecz, która jest twarda, kiedy się w nią uderza, mieszalnik, który nie posiada mieszadła i wiele innych.

Jak się drąży tunele metra? dr Wojciech Grodecki (Inżynieria Lądowa)

Opis niedostępny

Wielkie mosty prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski (Inżynieria Lądowa)

Opis niedostępny

Nieprzezroczyste szkło dr inż. Jerzy Latuch (Inżynieria Materiałowa)

Współczesna technika umożliwia wytwarzanie nowych materiałów o unikalnych właściwościach. Taką grupą materiałów są masywne szkła metaliczne czyli stopy metali o strukturze szkła okiennego. W odróżnieniu od zwykłego szkła są nieprzezroczyste. Posiadają one niezwykłe właściwości mechaniczne. Są bardzo twarde, czyli trudno je zarysować. Ze względu na bardzo dobre właściwości sprężyste stosowane są w produkcji sprzętu sportowego (elementy kijów golfowych i rakiet tenisowych). Uczestnicy zajęć będą bezpośrednimi obserwatorami kolejnych etapów procesu wytwarzania szkła metalicznego (odważenie składników stopu, topienie i odlewanie do formy) a następnie sami ocenią jego podstawowe właściwości fizyczne.

Burzy czy nie burzy, czyli węglany w glebie dr inż. Agnieszka Pusz (Inżynieria Środowiska)

 Opis niedostępny

Cztery Żywioły mgr Monika Wiśniewska – Wawryniuk (Inżynieria Środowiska)

Ziemia

  • Skały wapienne –skład, właściwości i zastosowanie.
  • Gleba kwaśna czy zasadowa? Wpływ pH na barwę roślin.

Woda

  • Czy woda może być twarda?
  • Czy sole mogą reagować z wodą?
  • Co kryje się pod nazwą pH?
  • Co można rozpuścić w wodzie?

Powietrze

  • Czym jest powietrze? Tlen – gazem życia.
  • Przemysł, a czystość.

Ogień

  • Czym różni się utlenianie od spalania? Chemiczne sposoby wzniecania ognia.

Gleby kwaśne czy alkaliczne? dr inż. Agnieszka Pusz (Inżynieria Środowiska)

Opis niedostępny

Magiczne barwy chemii dr Małgorzata Kucharska (Inżynieria Środowiska)

W ramach zajęć będą mogli obserwować jak barwy roztworów po dodaniu „magicznych płynów” (w efekcie reakcji chemicznych/zmian pH) będą się w sposób „magiczny” zmieniały/znikały/pojawiały. Planowana jest również zabawa w małego detektywa – ujawnianie pod wpływem temp. niewidocznego wcześniej tekstu na kartce, czy też wykorzystanie prostego eksperymentu z chromatografią bibułową, który w magiczny sposób z jednego barwnego paska utworzy całą tęczę barw.

Miareczkowanie – czyli oznaczanie kwasów i zasad dr inż. Agnieszka Pusz (Inżynieria Środowiska)

Opis niedostępny

Parzystość w życiu i w matematyce Barbara Pilat, Krzysztof Węsek KN KOALA (Matematyka i Nauki Informacyjne)

Jak najszybciej posprzątać korytarze w zamku? W ilu rundach można rozegrać turniej siatkówki plażowej? Jak pokolorować mapę stworzoną przez szalonego kartografa? Okazuje się, że w odpowiedzi na te pytania może pomóc nam matematyka, a kluczową rolę odgrywa parzystość i nieparzystość.

Podczas warsztatów zmierzymy się z kilkoma problemami przedstawionymi w postaci konkretnych życiowych sytuacji. Chociaż z pozoru wyglądają one jak zwykłe łamigłówki, to kryją w sobie ważne fakty i rozumowania z rejonów szeroko pojętej kombinatoryki – prężnie rozwijającej się gałęzi matematyki, mającej fundamentalne zastosowania m.in. w informatyce. Klamrą spinającą nasze rozważania będzie pojęcie parzystości (ale nie możemy zdradzić w tym miejscu nic więcej!).

Celem zajęć będzie rozwinięcie myślenia kombinatorycznego – myślenia, które stanowi zarówno ważne narzędzie w nauce, jak i praktyczną pomoc w życiowych problemach. Proste pojęcia i rozumowania kombinatoryczne będą zrozumiałe zarówno dla uczniów gimnazjum jak i szkoły podstawowej. Na zajęciach uczestnicy będą mieli możliwość pobawić się matematyką w przyjaznej atmosferze, a przy tym dotknąć poważnej pracy badawczej. 

Zabawna robotyka Jan Semeniuk, Paweł Borzym (Mechatronika)

Poprzez zabawę klockami Lego MindStorms NXT 2.0 Uczestnicy uczą się nie tylko konstruowania robotów, ale również ich programowania tak, aby wykonywały konkretne czynności.

Zajęcia rozwijają umiejętności logicznego myślenia i jednocześnie oddziałują na kreatywności Uczestników.

Podczas tych zajęć Uczestnicy ze szkoły podstawowej zbudują własnoręcznie robota, którego zadaniem będzie omijanie przeszkód na wyznaczonej trasie. Podczas zajęć Gimnazjaliści zbudują własnoręcznie robota, którego zadaniem będzie przejechanie w jak najkrótszym czasie wyznaczonego toru z przeszkodami. Robot będzie sterowany przez uczestnika poprzez pilota wykorzystującego czujniki dotyku.

Mikro i nanotechnologie prof. dr hab. inż. Zygmunt Rymuza (Mechatronika)

Opis niedostępny 

Aerodynamika samochodów wyścigowych prof. dr hab. inż. Janusz Piechna (MEiL)

Szybkie samochody poddawane są działaniu dużych sił aerodynamicznych, które w zależności od kształtu nadwozia, mogą zwiększać lub ograniczać ich osiągi. Rozumienie fizyki zjawisk towarzyszących opływowi nadwozia pozwala na takie jego kształtowanie by uzyskiwać duże prędkości pokonywania zakrętów, efektywnie hamować i przyspieszać. Szczególnie ciekawym obszarem zainteresowań aerodynamików są wyścigi samochodów F1. Pojazdy te dysponują ogromną mocą i problem polega na jej efektywnym wykorzystywaniu. W tym przypadku od aerodynamiki nadwozia zależy ile z tej mocy da się wykorzystać w czasie jazdy. Mocny samochód na lodzie, jest odpowiednikiem samochodu wyścigowego bez elementów aerodynamicznych. Wyścigi F1 są polem walki pomiędzy twórcami ograniczeń regulaminowych, a inwencją konstruktorów wyścigówek. Twórcy regulaminów starają się by wyścigi były bezpieczne i jednocześnie widowiskowe, nakładając na konstrukcję pojazdu szereg ograniczeń. Konstruktorzy walczą o to, by będąc w zgodzie z regulaminem, tworzyć konstrukcje szybsze od konkurentów. Wydawałoby się, iż wszystko co można zdziałać w aerodynamice tych pojazdów już zostało zrobione. Lecz praktycznie, każdego tygodnia powstają nowe rozwiązania. Zwykle silne finansowo zespoły działają zachowawczo ulepszając istniejące rozwiązania. Zespoły posiadające mniej funduszy, decydują się na poszukiwanie nowych i czasem rewolucyjnych rozwiązań by pokonać zasobniejszych konkurentów.

Wykład pozwoli na lepsze zrozumienie tego co się dzieje na torach F1 oraz pobudzi wyobraźnię do projektowania własnych propozycji nadwozi lub tylko elementów dodatkowych stosowanych na już istniejących pojazdach. W Polsce zaczynają się pojawiać ciekawe amatorskie konstrukcje o unikalnych rozwiązaniach, w których można wykorzystać wiedzę o aerodynamice pojazdów./symple_toggle]

Badania wytrzymałościowe laminatowych elementów konstrukcji mgr inż. Michał Kowalik (MEiL)

Opis niedostępny 

Dlaczego jacht pływa? dr inż. Witold Wojciech Skórski (MEiL), mgr inż. Marcin Obszański (MEiL)

Opis niedostępny 

Dlaczego latamy w kosmos? Błażej Marciniak, Błażej Żyliński Studenckie Koło Astronautyczne SKA (MEiL)

Szukanie odpowiedzi na to pytanie wymaga poznania budowy aparatury kosmicznej oraz sposobów jej umieszczania w kosmosie. Warsztaty mają charakter problemowy i poruszają tematy, które tylko na pozór wydają się oczywiste. Podczas zajęć będziemy podchodzić krytycznie do proponowanych rozwiązań i szukać tych najlepszych.

Razem z uczniami prześledzimy proces budowy rakiet kosmicznych oraz urządzeń satelitarnych. Poznamy zasadę działania GPSu i odpowiemy sobie na pytanie ile można zarobić na kosmonautyce. Nie zabraknie również dyskusji na temat przyszłości lotów kosmicznych.

Program zajęć wykorzystuje wiedzę nabytą w trakcie edukacji szkolonej. Warsztaty pokazują jak można ją wykorzystać w kreatywny sposób rozwiązując rzeczywiste problemy.

Dlaczego loty w kosmos są tak drogie? Jak wyglądałby dzień bez kosmosu? Na jakich dziedzinach nauki opiera się astronautyka? Dlaczego nie spieszy nam się na Księżyc? Kiedy człowiek postawi nogę na Marsie? Dokąd zmierzamy? Te pytania, nie przysporzą już trudności uczestnikom naszych zajęć. 

Energetyka Studenckie Koło Naukowe Energetyki Niekonwencjonalnej SKNEN (MEiL)

Podczas zajęć Uczestnicy będą budować ładowarkę telefoniczną na baterie słoneczne i makietę systemu elektroenergetycznego. Wcielą się w zarządy spółek energetycznych i będą mieli za zadanie wybrać typ elektrowni, który według nich przyniesie największe dochody. Dzięki makiecie elektrowni wodnej poznają zasadę działania turbin wodnych, ich zalety oraz ograniczenia.

Poznają zasadę działania elektrowni jądrowej oraz konwencjonalnej, różnymi rodzajami odnawialnych źródeł energii oraz kosztami wytwarzania energii elektrycznej. Uczestnicy dowiedzą się, jak działają tradycyjne elektrownie i w jaki sposób generowana jest w nich energia elektryczna. Zapoznają się z działaniem systemu elektroenergetycznego, dzięki czemu dowiedzą się jak „prąd” z elektrowni trafia do naszych gniazdek. Uczestnicy zbudują makietę małego systemu elektro-energetycznego.

Podczas gry energetycznej Uczestnicy wcielą się w role zarządów spółek energetycznych. Ich celem będzie zainwestowanie w takie technologie, które przyniosą największe zyski.

Jak latamy w kosmos? Błażej Marciniak, Błażej Żyliński Studenckie Koło Astronautyczne SKA (MEiL)

Czy o powstaniu astronautyki zadecydował przypadek? Jaki zagrożenia niesie ze sobą próżnia? Jak działa rakieta? To tylko niektóre pytania, na jakie odpowiemy podczas zajęć!

Postaramy się dojść do tego jak człowiek nauczył się latać w kosmos. Nie będzie to jednak zwykła podróż w czasie naszpikowana datami i suchymi faktami. Podczas zajęć uczniowie pokonają wszystkie etapy rozwoju technik rakietowych i sami będą musieli – z drobną pomocą prowadzących – dojść do rozwiązania. Podstawą do uzyskiwania odpowiedzi na stawiane problemy będzie eksperyment i obserwacja, czyli to co towarzyszy na co dzień każdemu naukowcowi i inżynierowi. W trakcie zajęć kładziony jest duży nacisk na rozumienie przedstawianych zagadnień w przystępnej formie.

Celem prowadzących nie jest tylko omówienie zagadnień związanych z kosmonautyką, ale również udowodnienie młodym słuchaczom, że każdy problem można rozwiązać, jeżeli tylko ma się do niego odpowiednie podejście.

Konstrukcja jachtu – technologia wykonania dr inż. Witold Wojciech Skórski (MEiL), mgr inż. Marcin Obszański (MEiL)

Opis niedostępny 

Modele redukcyjne mgr inż. Ireneusz Siwicki (MEiL), mgr inż. Marcin Kasprzyk (MEiL)

Opis niedostępny 

Przyrządy nawigacyjne – układy sterowania zdalnego modelami mgr inż. Ireneusz Siwicki (MEiL), mgr inż. M. Kasprzyk (MEiL)

Opis niedostępny

Roboty mobilne dr inż. Andrzej Chmielniak (MEiL)

Opis niedostępny

Budujemy pojazd inż. Krzysztof Korzeniowski, Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

 Zajęcia związane z tematyka budowy pojazdów odbędą się z konstruktorami prototypowych pojazdów, które zostały zbudowane na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych. Omówimy fazy powstawania pojazdów, omówimy najważniejsze układu oraz wcielimy się w rolę konstruktora. 

Odzysk energii w pojazdach samochodowych inż. Krzysztof Korzeniowski, inż. Łukasz Zieliński Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Opis niedostępny

Podstawowe układy hydrauliczne Maciej Wnukowski, Łukasz Kurkus Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Opis niedostępny

Podstawowe układy pneumatyczne Łukasz Kurkus, Maciej Wnukowski Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Opis niedostępny

Pojazdy hybrydowe inż. Krzysztof Korzeniowski, Michał Trojgo, Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Opis niedostępny

Pojazdy ultralekkie Michał Trojgo, dr hab. inż. Piotr Skawiński (SIMR)

Opis niedostępny

Robotyka – Lego Mindstorms inż. Mateusz Karpiuk, inż. Łukasz Zieliński Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Opis niedostępny

Silniki pojazdów samochodowych inż. Łukasz Zieliński, inż. Krzysztof Korzeniowski, Koło Naukowe Mechaników Pojazdów (SIMR)

Silnik jako maszyna zamieniająca energię (cieplną, elektryczną) na pracę mechaniczną. Omówione zostaną rodzaje silników stosowanych do napędu samochodów z przybliżeniem budowy konstrukcyjnej i zasady ich działania.

Silniki spalinowe Paweł Baj, Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (MEiL)

Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawami działania i konstrukcji silników spalinowych. Zaprezentowane zostaną trójwymiarowe modele różnych konstrukcji oraz miniaturowa wersja silnika spalinowego. Uczniowie zmierzą się także z prostymi zagadnieniami z zakresu projektowania silników.